Jak na ty délky

Trápí vaše studenty délky vokálů? V tomhle článku vám dám pár tipů, jak je bezbolestně procvičit.

Není žádným tajemstvím, že k nácviku výslovnosti se výborně hodí písničky a básničky. Některé líp, jiné hůř.

Možná teď čekáte jejich seznam a kritéria, podle kterých tu správnou písničku vybírat. Přiznám se, že by to byl víc než dlouhý článek.

Mám pro vás něco jednoduššího.

Zvykem je, že se výslovnost (spolu se slovní zásobou a gramatikou) procvičuje na písničkách daného jazyka. Věřte nevěřte, česká výslovnost se dá ale krásně trénovat i na písničkách v angličtině (a asi i jiných jazycích, ale to nemám vyzkoušené…).

A to hlavně délky vokálů, s nimiž bojuje většina studentů.

Natož když

1. jsou různé kombinace délek (nádraží),
2. se sejde víc dlouhých vokálů vedle sebe (bílá),
3. dlouhý vokál neodpovídá přízvuku (zastávka)

… a další, ale to asi dobře znáte.

Během svých lekcí jsem objevila zajímavou věc.

Všimla jsem si, že studenti, kteří měli problém vyslovit i jeden dlouhý vokál ve slově, si bez problémů notujou písničku Hey Jude, kde jsou v popěvku hned tři (!) dlouhé vokály vedle sebe, posuďte: ná, ná, ná nana na ná.
A vůbec jim to nevadí.

Nebo že ti, kteří bojujou s dlouhým vokálem na konci slova a nemůžu z nich vymáčknout ani pikosekundu vokálu navíc třeba ve slovech hledá, dělá, nový atd. prozpěvujou notoricky známou Bohemian Rhapsody: mamá, úúú.

Na slova čtyřslabičná, typu neudělám, výborně zafungovala zase Beethovenova Osudová: tatata tá

Rozhodla jsem se toho využít. Kroky byly následující:

1) zazpívali jsme si požadovanou část písničky
2) místo originálního textu jsme zvolili problematická slova, např. hledá úúú, dělá úúú, nový úúú
3) odmysleli jsem si melodii a jen recitovali daná slova.

Párkrát zazpíváte, párkrát zarecitujete, necháte uležet a vrátíte se k tomu na konci lekce, na další lekci, vždycky jen na chvilku. Prošlapáváte cestičku výslovnosti a fixujete.

Pak je taky dobré trénovat na českých písničkách, ale ty většinou studenti nemají tak zažité, naposlouchané a zautomatizované.

Takže až dozpíváte Hey Jude, můžete se vrhnout na Znám jednu krásnou zahradu (ano: náná nanananá), Bílá, bílá (komu by se nelíbila), nebo Pátá (právě teď odbila) 😉

Pokud se hudby nebojíte, rozhodně neváhejte, výsledek stojí za to!

Pokud nejste dívky a chlapci v rytmu zrození, je tu další jednoduchý tip.

Na problematických vokálech se prostě zastavte a říkejte je opravdu dlouhééééé (pozor ale, aby na nich nebyl přízvuk, pokud nejsou na začátku slova). Jen aby si mozek uvědomil, že tady funguje něco jinak.
Pokud je doprovodíte ještě pohybem, výsledek na sebe nenechá dlouho čekat.

Několikrát zopakujte a nechte uležet. Jako v předchozím případě občas vytáhněte na světlo Boží a přepisujte výslovnostní vzorce.

Tenhle způsob nácviku dlouhých vokálů mám moc ráda díky jeho univerzálnosti, okamžité použitelnosti a v případě českých písniček i širokého spektra dalšího využití.

Využijte toho, co se líbí vám a vašim studentům, zpívejte si a hrajte si.

A co vy? Zlepšujete výslovnost zpěvem? Které písničky se vám osvědčily? 😉

Michaela Paldusová
Jsem nadšená lektorka češtiny pro cizince. Mojí specializací je výuka výslovnosti. Lektorům ukazuju, jak učit výslovnost beze strachu, s humorem a lehkostí. Studentům pomáhám hravě překonávat bariéry a spletitosti češtiny. Mým přáním a cílem je, abychom si všichni lépe rozuměli. Víc o mně se dozvíte tady...
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.