Ve většině učebnic se takhle cvičí výslovnost a já si dovolím to nazvat nešvarem? Ano. A v tomhle článku vám vysvětlím proč.
Na jednom z nedávných workshopů pro lektory padl dotaz na učebnice. Učebnice, které pracujou s výslovností. Učebnice, které bych doporučila.
Při zamyšlení mi došlo, že těch učebnic, kde se tematizuje výslovnost, už je dneska celkem dost. Těch, které nemají na začátku dvě stránky teorie o české výslovnosti, ale pak o ni nezavadí pohledem. To je pro nás skvělá zpráva.
V mnoha z nich se ale s výslovností dost často pracuje stylem poslouchejte a opakujte.
Co je na tom špatně?
Ve výslovnosti je přece důležité poslouchat a následně slyšené zopakovat, nebo ne?
To sice ano, jen je potřeba ještě spousta dalších předkroků a mezikroků a taková metoda vůbec nemusí vést k tomu, co bychom potřebovali.
Aby naši studenti rozuměli a uměli se srozumitelně vyjádřit.
Tady je 5 důvodů, proč tuhle metodu doporučuju ještě něčím okořenit:
Opakování (a ještě navíc sborové) slyšeného vám neukáže, jestli
Takové cvičení nedává studentům žádnou zpětnou vazbu.
Nepodporuje vlastní produkci.
Navíc se za čas stane nudným.
Proto taková cvičení berte jako zdroj inspirace. Příklady použitelné slovní zásoby, z níž se dá vytěžit spousta cenného materiálu.
Přetvářejte ty surové zdroje na cvičení,
A jak to máte vy? Posloucháte a opakujete, nebo přetváříte? 😉