Ale jak to mám popsat?

Trápí vás otázka, jakým způsobem popisovat svým studentům hlásky a jejich tvoření, aby všemu správně porozuměli a uměli hlásku vyprodukovat? Cítíte nutkání ponořit se do studia názvosloví mluvního traktu, abyste dokázali zodpovědně zprostředkovat co, kde a jakým způsobem v ústech do artikulace zapojit, ale vůbec se vám do toho nechce? Pak je tento článek pro vás 🙂

Na svých workshopech často slýchám podobné otázky a obavy. Ukážu vám pár tipů, jak s problémy naložit.

zdroj: entrypoint.cz

Nejdřív se podíváme na obavu a leckdy přirozenou nechuť z nutnosti studovat terminologii.

Jak už jsem zmínila ve svém eBooku, jednou z hlavních esencí lektora je schopnost sebepozorování a sebehodnocení. Jako lektoři nepotřebujete znát názvy artikulačních orgánů a popisy hlásek (ať už české, nebo latinské). Jen velmi malé procento studentů ocení, že znáte termíny jako bilabiální exploziva, alveolární frikativa atd. Nepoměrně větší procento ale uvítá, když budete vědět, jak se daná hláska tvoří a kde.

Co tedy potřebujete o hlásce vědět?

  • kde se tvoří, tedy které části dutiny ústní jsou aktivní (co dělají rty, jazyk a čeho se dotýkají)
  • jakým způsobem se tvoří, tedy jestli se jedná o hlásku, která trvá krátký okamžik, jsou jakousi explozí (např. B), nebo začínají explozí a potom „vyšumí“ (např. C), případně je můžeme říkat jak dlouho nám stačí dech (např. S), nebo jestli hláska například vibruje (samozřejmě R a Ř)
  • jak se chovají hlasivky (tedy jestli jsou aktivní, nebo neaktivní)

Vezměme si například tu bilabiální explozivu, tedy hlásku B.

Zavřete si oči a pozorujte, co dělají rty, jazyk, hlasivky, kde se co čeho dotýká. Teď si svá zjištění řekněte nahlas.

zdroj: top10list.cz

Ano, jazyk leží volně, aktivní jsou oba rty, které se navzájem volně dotknou. Jak už jsem psala, B je exploziva, trvá tedy velmi krátký okamžik. Hlasivky jsou aktivní, je to hláska znělá.

Žádné latinské termíny nepotřebujete.

Prostě a jednoduše pozorujte a popište, co se u vás v ústech děje.

A dostáváme se ke druhému problému. Jak to srozumitelně popsat, když studenti nemají ani základní slovní zásobu, natož aby disponovali slovy jako jazyk, zuby, hlasivky…

Řešení je taky celkem jednoduché.

Ukažte jim to.

zdroj: extrastory.cz

Nechte studenty prozkoumat, kde všude máte plomby, jak vypadá a co dělá váš jazyk.

Ukažte jim na sobě, co a jak děláte, zkuste jim to nakreslit, použijte místo dutiny ústní ruce, demonstrujte na nich pohyb jazyka.

Takovému způsobu demonstrace rozumí i ti největší ze začátečníků, není to žádná teorie relativity. Věřte mi.

Tak kolik studentů už vidělo váš jazyk a spočítalo plomby? 😉

Michaela Paldusová
Jsem nadšená lektorka češtiny pro cizince. Mojí specializací je výuka výslovnosti. Lektorům ukazuju, jak učit výslovnost beze strachu, s humorem a lehkostí. Studentům pomáhám hravě překonávat bariéry a spletitosti češtiny. Mým přáním a cílem je, abychom si všichni lépe rozuměli. Víc o mně se dozvíte tady...
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.